Ένα από τα σημαντικότερα σημεία της Αναλυτικής Ψυχολογίας του Κ.Γιούνγκ είναι η εξερεύνηση του συλλογικού ασυνείδητου, το κομμάτι εκείνο που βρίσκεται εντός της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης και το οποίο περιέχει τάσεις και δυνάμεις κοινές για όλους μας. Είναι η συλλογική μας ταυτότητα, όπου αθροίζονται μέσα στην πορεία της ανθρωπότητας κοινά χαρακτηριστικά, ιδέες, συμπεριφορές και συναισθήματα, δημιουργώντας έτσι πρότυπα ζωής που όλοι, λίγο-πολύ, μοιραζόμαστε και αναγνωρίζουμε.
Θα μπορούσε κανείς να περιγράψει την έννοια του συλλογικού ασυνείδητου σαν τον κοινό παρανομαστή ύπαρξης του κάθε ανθρώπου που έζησε (και θα ζήσει) σε αυτόν τον πλανήτη.
Θα μπορούσε κανείς να περιγράψει την έννοια του συλλογικού ασυνείδητου σαν τον κοινό παρανομαστή ύπαρξης του κάθε ανθρώπου που έζησε (και θα ζήσει) σε αυτόν τον πλανήτη.
Θέλοντας να εξηγήσει περισσότερο τη δομή και τα χαρακτηριστικά του συλλογικού ασυνείδητου, ο Γιούνγκ περιέγραψε την ύπαρξη εσωτερικών προτύπων που τα ονόμασε "αρχέτυπα". Ουσιαστικά είναι κομμάτια του κοινού ασυνείδητου που μοιραζόμαστε όλοι οι άνθρωπο και μπορεί να αντιπροσωπεύουν γεγονότα (κατακλυσμός=τέλος του παλιού, φωτιά=κάθαρση, γάμος=ένωση, κτλ) αλλά και αρχετυπικές φιγούρες, των οποίων τον συμβολισμό μπορούμε να βρούμε σε όλους τους μύθους του κόσμου (ο ήρωας, ο σοφός γέρος, το παιδί, ο διάβολος, ο παλιάτσος/γελωτοποιός, κτλ.). Ο Γιούνγκ φρόντισε να τονίσει ότι οι αρχετυπικές φιγούρες δεν αντιπροσωπεύουν αληθινά πρόσωπα ούτε αποκλειστικά χαρακτηριστικά ενός γενεαλογικού δέντρου, αλλά αντίθετα είναι συμβολικές φιγούρες που περικλείουν ψυχολογικά στοιχεία κοινά σε ολόκληρη την ανθρωπότητα, και διαθέτουν 2 όψεις. Κανένα αρχέτυπο δεν είναι αποκλειστικά "καλό" ή "κακό", "χρήσιμο" ή "άχρηστο".
Τα αρχέτυπα μπορεί να αναδυθούν σε στιγμές έντονα συγκινησιακές, ή ακόμα και όταν μπορεί να βρεθούμε σε καταστάσεις πρωτόγνωρες και πρωτοφανείς για εμάς. Μπορεί ακόμα να εμφανιστούν σαν σύμβολα στα όνειρα μας ή ακόμα και σε στιγμές διαλογισμού.Όντας στοιχεία του ασυνείδητου κομματιού της ψυχοσύνθεσης μας αναδύονται στη (συνειδητή) καθημερινότητα μας συνήθως χωρίς να μπορούμε εμείς να τα ελέγξουμε και να τα κατανοήσουμε. Ωστόσο, εφόσον αποφασίσουμε να εργαστούμε με τις εσωτερικές, αρχετυπικές μας εικόνες τότε είναι εφικτό να ενσωματώσουμε συνειδητά τα χαρακτηριστικά τους και να εξομαλύνουμε τα "σκιώδη" σημεία που μπορεί να έχουν εμφανίσει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αποκτήσουμε μεγαλύτερη επίγνωση του εαυτού αλλά και περισσότερη δυνατότητα ελέγχου των κομματιών που τον απαρτίζουν, αποφεύγοντας να γινόμαστε έρμαια των ασυνείδητων δυνάμεων μας.
Οι δονήσεις κάποιων κρυστάλλων μπορούν να ανταποκριθούν στις αρχετυπικές εικόνες, φωτίζοντας περισσότερο όλες τις όψεις τους. Είναι σαν να δίνουν μεγαλύτερη διαύγεια στην παρουσία ενός αρχέτυπου, βοηθώντας μας να διερευνήσουμε τόσο τις θετικές, όσο και τις αρνητικές του πλευρές,ώστε στην πορεία να μπορέσουμε να αφομοιώσουμε τις ποιότητες του στο συνειδητό κομμάτι του εαυτού μας. Μπορεί, εφόσον έχουμε μία πρώτη ιδέα για το ποιό αρχέτυπο (ή αρχέτυπα) είναι περισσότερο ενεργό εντός μας, τότε μπορούμε να διαλογιζόμαστε ή να έχουμε κοντά μας και τον κρύσταλλο που περισσότερο αντιπροσωπεύει τα στοιχεία του.
Εδώ να σημειώσω ότι οι κρύσταλλοι δεν έχουν "αρνητικά" στοιχεία ή ποιότητες. Οι κρύσταλλοι πάλλονται ο καθένας στη συχνότητα του, δημιουργώντας το δικό τους ηλεκτρομαγνητικό πεδίο. Όταν έρχονται σε επαφή με τη ανθρώπινη ενέργεια, τότε δρουν σαν καταλύτες αλλαγής-εφόσον βέβαια υπάρχει και η ανάλογη θέληση και από το ίδιο το άτομο. Συμβαίνει, κάποιες φορές και μετά από μία κρυσταλλοθεραπεία ή διαλογισμό- να έρχονται στο φως στοιχεία του υποσυνείδητου ή ασυνείδητου εαυτού μας που χρειάζονται κάθαρση και αναπροσδιορισμό. Αυτή άλλωστε είναι και η έννοια της θεραπείας, να βρεθεί η ενόχληση και να επουλωθεί. Τα ορυκτά συνεισφέρουν στο να επιτευχθεί όλη αυτή η διαδικασία πιο ολιστικά, πιο αυθεντικά και με μεγαλύτερη καθαρότητα. Οπότε λοιπόν, ένας κρύσταλλος που μπορεί να συνδεθεί περισσότερο με ένα αρχέτυπο, δεν μεταφέρει τις σκιώδεις ποιότητες του αρχέτυπου αλλά αντίθετα βοηθά στο να τις αντιληφθούμε και να εργαστούμε με αυτές ως προς την εξομάλυνση τους.
Η λίστα με τα αρχέτυπα που περιέγραψε ο Γιούνγκ είναι πολύ μεγάλη, και για αυτό στα 2 μέρη αυτού του άρθρου θα καλύψουμε τα πιο γνωστά, αυτά που φαίνεται να εμφανίζονται περισσότερο σαν ασυνείδητα χαρακτηριστικά μας. Ένας κρύσταλλος που να ανταποκρίνεται στο καθένα από αυτά θα δίνεται στο τέλος κάθε παραγράφου.
1) O Yπερασπιστής ( άλλα ονόματα: Συνήγορος, Δικηγόρος)
Είναι η αρχετυπική εικόνα του ατόμου που σπεύδει προς υπεράσπιση άλλων, προκειμένου να επανέλθει η ισορροπία και να εξαλειφθεί η οποιαδήποτε αδικία. Συνήθως οι άνθρωποι που έχουν ένα ισχυρό τέτοιο αρχέτυπο τείνουν έχουν ενεργό δράση στο κοινωνικό σύνολο, δημιουργώντας ομάδες για την υποστήριξη των συνανθρώπων τους. Δρουν σαν καταλύτες κοινωνικής αλλαγής, ακόμα και με τον πιο απλό τρόπο. Είναι αρχέτυπο ελπίδας, ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες.
Η πρόκληση εδώ είναι στο να μείνει η αρχετυπική αυτή δύναμη όσο το δυνατόν πιο ανεπηρέαστη από προσωπικές επιδιώξεις. Η σκιώδης πλευρά αυτού του αρχέτυπου έχει να κάνει με μία φιγούρα που παριστάνει ότι υπερασπίζεται το καλό των συνανθρώπων του ενώ στην ουσία θέλει να επιτευχθούν οι προσωπικές του φιλοδοξίες και στόχοι.
Κρύσταλλος για το αρχέτυπο του Υπερασπιστή: Λαβραδορίτης
Η γενναιόδωρη φύση του Λαβραδορίτη μπορεί να συνεισφέρει στο να διοχετεύσουμε τις ποιότητες μας και προς τον περίγυρο μας, δίνοντας βοήθεια και σε άλλους που μπορεί να την χρειάζονται. Θα μας διδάξει πως η προσωπική δύναμη βρίσκει καλύτερη διέξοδο κυριώτερα όταν στηρίζει την καλυτέρευση και αλλαγή και άλλων ανθρώπων, πέρα από εμάς τους ίδιους.
2) Ο Μάρτυρας
Το αρχέτυπο του μάρτυρα αφορά την έννοια όπου κάποιος, κοινωνικοπολιτικά αλλά και θρησκευτικά, είναι έτοιμος να θυσιάσει τα πάντα (ακόμα και την ίδια του τη ζωή) για έναν σκοπό, μία ιδεολογία και ένα πιστεύω που βαθιά μέσα του το βλέπει σαν την μοναδική αλήθεια. Είναι το αρχέτυπο αυτό που συνδέθηκε με την πίστη (σε έναν σκοπό ή σε μία δύναμη), φέρνοντας την αλλαγή και νέες ιδεολογίες.Ένα άτομο
Στην σκιώδη του όψη, το αρχέτυπο του μάρτυρα παίρνει τη μορφή ενός προτύπου συμπεριφοράς κατά το οποίο ένα άτομο φαίνεται να "θυσιάζει" τον εαυτό του επί καθημερινής βάσεως, διατείνοντας πως θέλει με αυτόν τον τρόπο να κάνει ευτυχισμένους τους άλλους. Στην ουσία αυτής της συμπεριφοράς, ωστόσο, μπορεί κανείς να βρει μία τάση χειρισμού των άλλων και ψυχολογικού εκβιασμού- "εγώ θυσιάζομαι για σένα, και χρειάζεται να το αναγνωρίσεις και να θυσιαστείς και εσύ για μένα".
Κρύσταλλος για το αρχέτυπο του Μάρτυρα: Κουνζίτης
Ένας υπέροχος ροζ κρύσταλλος που μας βοηθά να μείνουμε πιστοί στον εκάστοτε σκοπό μας χωρίς όμως να υιοθετούμε την χειριστική συμπεριφορά του μάρτυρα. Είναι ένας λίθος που βοηθά να δούμε την ομορφιά ενός στόχου και τη θέληση να παλέψουμε για αυτόν χωρίς να φτάσουμε στα άκρα, ούτε και σε σημείο ψυχολογικής εκμετάλλευσης.
3) Ο Σοφός Γέροντας/ Η Μεγάλη Μητέρα
Τα αρχέτυπα μπορεί να αναδυθούν σε στιγμές έντονα συγκινησιακές, ή ακόμα και όταν μπορεί να βρεθούμε σε καταστάσεις πρωτόγνωρες και πρωτοφανείς για εμάς. Μπορεί ακόμα να εμφανιστούν σαν σύμβολα στα όνειρα μας ή ακόμα και σε στιγμές διαλογισμού.Όντας στοιχεία του ασυνείδητου κομματιού της ψυχοσύνθεσης μας αναδύονται στη (συνειδητή) καθημερινότητα μας συνήθως χωρίς να μπορούμε εμείς να τα ελέγξουμε και να τα κατανοήσουμε. Ωστόσο, εφόσον αποφασίσουμε να εργαστούμε με τις εσωτερικές, αρχετυπικές μας εικόνες τότε είναι εφικτό να ενσωματώσουμε συνειδητά τα χαρακτηριστικά τους και να εξομαλύνουμε τα "σκιώδη" σημεία που μπορεί να έχουν εμφανίσει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αποκτήσουμε μεγαλύτερη επίγνωση του εαυτού αλλά και περισσότερη δυνατότητα ελέγχου των κομματιών που τον απαρτίζουν, αποφεύγοντας να γινόμαστε έρμαια των ασυνείδητων δυνάμεων μας.
Οι δονήσεις κάποιων κρυστάλλων μπορούν να ανταποκριθούν στις αρχετυπικές εικόνες, φωτίζοντας περισσότερο όλες τις όψεις τους. Είναι σαν να δίνουν μεγαλύτερη διαύγεια στην παρουσία ενός αρχέτυπου, βοηθώντας μας να διερευνήσουμε τόσο τις θετικές, όσο και τις αρνητικές του πλευρές,ώστε στην πορεία να μπορέσουμε να αφομοιώσουμε τις ποιότητες του στο συνειδητό κομμάτι του εαυτού μας. Μπορεί, εφόσον έχουμε μία πρώτη ιδέα για το ποιό αρχέτυπο (ή αρχέτυπα) είναι περισσότερο ενεργό εντός μας, τότε μπορούμε να διαλογιζόμαστε ή να έχουμε κοντά μας και τον κρύσταλλο που περισσότερο αντιπροσωπεύει τα στοιχεία του.
Εδώ να σημειώσω ότι οι κρύσταλλοι δεν έχουν "αρνητικά" στοιχεία ή ποιότητες. Οι κρύσταλλοι πάλλονται ο καθένας στη συχνότητα του, δημιουργώντας το δικό τους ηλεκτρομαγνητικό πεδίο. Όταν έρχονται σε επαφή με τη ανθρώπινη ενέργεια, τότε δρουν σαν καταλύτες αλλαγής-εφόσον βέβαια υπάρχει και η ανάλογη θέληση και από το ίδιο το άτομο. Συμβαίνει, κάποιες φορές και μετά από μία κρυσταλλοθεραπεία ή διαλογισμό- να έρχονται στο φως στοιχεία του υποσυνείδητου ή ασυνείδητου εαυτού μας που χρειάζονται κάθαρση και αναπροσδιορισμό. Αυτή άλλωστε είναι και η έννοια της θεραπείας, να βρεθεί η ενόχληση και να επουλωθεί. Τα ορυκτά συνεισφέρουν στο να επιτευχθεί όλη αυτή η διαδικασία πιο ολιστικά, πιο αυθεντικά και με μεγαλύτερη καθαρότητα. Οπότε λοιπόν, ένας κρύσταλλος που μπορεί να συνδεθεί περισσότερο με ένα αρχέτυπο, δεν μεταφέρει τις σκιώδεις ποιότητες του αρχέτυπου αλλά αντίθετα βοηθά στο να τις αντιληφθούμε και να εργαστούμε με αυτές ως προς την εξομάλυνση τους.
Η λίστα με τα αρχέτυπα που περιέγραψε ο Γιούνγκ είναι πολύ μεγάλη, και για αυτό στα 2 μέρη αυτού του άρθρου θα καλύψουμε τα πιο γνωστά, αυτά που φαίνεται να εμφανίζονται περισσότερο σαν ασυνείδητα χαρακτηριστικά μας. Ένας κρύσταλλος που να ανταποκρίνεται στο καθένα από αυτά θα δίνεται στο τέλος κάθε παραγράφου.
1) O Yπερασπιστής ( άλλα ονόματα: Συνήγορος, Δικηγόρος)
Είναι η αρχετυπική εικόνα του ατόμου που σπεύδει προς υπεράσπιση άλλων, προκειμένου να επανέλθει η ισορροπία και να εξαλειφθεί η οποιαδήποτε αδικία. Συνήθως οι άνθρωποι που έχουν ένα ισχυρό τέτοιο αρχέτυπο τείνουν έχουν ενεργό δράση στο κοινωνικό σύνολο, δημιουργώντας ομάδες για την υποστήριξη των συνανθρώπων τους. Δρουν σαν καταλύτες κοινωνικής αλλαγής, ακόμα και με τον πιο απλό τρόπο. Είναι αρχέτυπο ελπίδας, ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες.
Η πρόκληση εδώ είναι στο να μείνει η αρχετυπική αυτή δύναμη όσο το δυνατόν πιο ανεπηρέαστη από προσωπικές επιδιώξεις. Η σκιώδης πλευρά αυτού του αρχέτυπου έχει να κάνει με μία φιγούρα που παριστάνει ότι υπερασπίζεται το καλό των συνανθρώπων του ενώ στην ουσία θέλει να επιτευχθούν οι προσωπικές του φιλοδοξίες και στόχοι.
Κρύσταλλος για το αρχέτυπο του Υπερασπιστή: Λαβραδορίτης
Λαβραδορίτης |
2) Ο Μάρτυρας
Το αρχέτυπο του μάρτυρα αφορά την έννοια όπου κάποιος, κοινωνικοπολιτικά αλλά και θρησκευτικά, είναι έτοιμος να θυσιάσει τα πάντα (ακόμα και την ίδια του τη ζωή) για έναν σκοπό, μία ιδεολογία και ένα πιστεύω που βαθιά μέσα του το βλέπει σαν την μοναδική αλήθεια. Είναι το αρχέτυπο αυτό που συνδέθηκε με την πίστη (σε έναν σκοπό ή σε μία δύναμη), φέρνοντας την αλλαγή και νέες ιδεολογίες.Ένα άτομο
Στην σκιώδη του όψη, το αρχέτυπο του μάρτυρα παίρνει τη μορφή ενός προτύπου συμπεριφοράς κατά το οποίο ένα άτομο φαίνεται να "θυσιάζει" τον εαυτό του επί καθημερινής βάσεως, διατείνοντας πως θέλει με αυτόν τον τρόπο να κάνει ευτυχισμένους τους άλλους. Στην ουσία αυτής της συμπεριφοράς, ωστόσο, μπορεί κανείς να βρει μία τάση χειρισμού των άλλων και ψυχολογικού εκβιασμού- "εγώ θυσιάζομαι για σένα, και χρειάζεται να το αναγνωρίσεις και να θυσιαστείς και εσύ για μένα".
Κουνζίτης |
Ένας υπέροχος ροζ κρύσταλλος που μας βοηθά να μείνουμε πιστοί στον εκάστοτε σκοπό μας χωρίς όμως να υιοθετούμε την χειριστική συμπεριφορά του μάρτυρα. Είναι ένας λίθος που βοηθά να δούμε την ομορφιά ενός στόχου και τη θέληση να παλέψουμε για αυτόν χωρίς να φτάσουμε στα άκρα, ούτε και σε σημείο ψυχολογικής εκμετάλλευσης.
3) Ο Σοφός Γέροντας/ Η Μεγάλη Μητέρα
Είναι τα αρχέτυπα που μεταφέρουν την έννοια της γνώσης, της προστασίας και της σοφίας, όπως κυριαρχούσαν στις παλαιότερες κοινωνίες. Εκεί τα γηραιότερα μέλη ήταν αυτά που κατείχαν την εμπειρία, το χάρισμα και τη δυνατότητα να πάρουν αποφάσεις για το λαό τους, να θεραπεύσουν, ακόμα και να δουν το τί μέλλει γενέσθαι, σύμφωνα με τις παραδόσεις που έχουν περάσει μέσα στους αιώνες. Μεταφέρει την έννοια της χαρισματικής δύναμης, για αυτό και είναι ένα από τα αρχέτυπα που μπορεί να ασκήσει έντονη ασυνείδητη έλξη προς όλους.
Η πρόκληση σχετικά με το αρχέτυπο του Σοφού Γέροντα είναι στο να μπορέσει ο άντρας να αναγνωρίσει μέχρι πού φτάνει η δική του, προσωπική σοφία και δύναμη και απο πού ξεκινά η ασυνείδητη επιρροή του συγκεκριμένου αρχέτυπου. Γιατί σε αυτή την περίπτωση το άτομο μπορεί να πιστέψει ότι έχει δυνατότητες που στην ουσία δεν υφίστανται, παρουσιάζοντας και προς τα έξω χαρακτηριστικά που δεν είναι αυθεντικά δικά του. Είναι ένα από τα πλέον "μαγευτικά" αρχέτυπα και το άτομο χρειάζεται να φέρνει στη συνειδητή ύπαρξη τα ασυνείδητα μηνύματα που λαμβάνει ώστε να μπορεί να τα ελέγξει για την ορθότητα και την ακεραιότητα τους.
Με την ίδια λογική, το αρχέτυπο της Μεγάλης Μητέρας μεταφέρει τα μηνύματα της προστασίας, της κατανόησης και της ανιδιοτελούς αγάπης, έτοιμη να κάνει τα πάντα για την οικογένεια της. Εδώ όμως μπορεί να φτάσει στο άκρο αυτού του αρχέτυπου, όπου η ίδια αρχίζει να ασκεί επιρροή πάνω στους δικούς τους ανθρώπους (με έμμεσο τρόπο) ώστε να τους έχει συνεχώς κοντά της και υπό την επιρροή της, φτάνοντας η ίδια η γυναίκα να είναι βλαπτική για την προσωπικότητα των αλλων.
Κρύσταλλος για το Αρχέτυπο του Σοφού Γέροντα/της Μεγάλης Μητέρας: Λάπις Λάζουλι/Καρνεόλη
Λάπις Λάζουλι |
Το Λάπις Λάζουλι (ειδικά αν περιέχει και Πυρίτη) είναι ένας κρύσταλλος που μεταφέρει "συμπυκνωμένη" σοφία και πρακτικό ένστικτο. Μπορεί να βοηθήσει στο να έρθει κάποιος σε επαφή με την αυθεντική, εσωτερική του γνώση και να κάνει πράξη οσα μπορεί, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του, χωρίς υπερβολές.
Καρνεόλη |
Η Καρνεόλη δίνει την αίσθηση της θρέψης, της προστατευτικής μητρικής ενέργειας, που ωστόσο συνεισφέρει και στο να μπορέσει ο άλλος να βρει τα δικά του πατήματα, χωρίς να είναι αγκιστρωμένος σε μία κατάσταση ή ένα συγκεκριμένο πρόσωπο. Δίνει την έννοια της προστασίας χωρίς να υπάρχει στέρηση της προσωπικής ελευθερίας.
Συνεχίζεται σε επόμενο άρθρο...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου